Pages

Thursday, December 24, 2009

- Malang Sungguh -

As'salamualaikum..selamat sejahtera...

Rasa dah nak tahun baru  jadi aku rasa ini ada la entri aku yang terakhir bagi tahun 2009..banyak kenangan aku dalam tahun ni..suka duka pahit manis semua itu lumrah ada setiap manusia juga termasuk diri aku sendiri. kenangan yang paling manis bila aku lepas konvo pada bln 11 ari tu..alhamdulilah..sentiasa aku mengucap kan ALHAMDULILAH setiap kejayaan yang aku kecapi..kenangan manis yang seterusnya bila mendapat cinta dari 'dia' untuk yang pertama..kedua juga yang terakhir walaupun tidak bersama nya lagi..mm~

kenangan yang paling pahit...tetap juga terjadi walaupun tidak di ingini...'Malang Tidak Berbau' napa aku buat ayat cam tu..misti korang berfikir ayat ni kan..KEMALANGAN..1 ayt ni yang semua orang tak suka..sapa nak kemalangan ini terjadi walaupun kita sentiasa berhati-hati tetapi takdir dah menentu kan kita kemalangan pada hari tu juga...kemalangan jalan raya berlaku sebab apa? sebab pemandu dia cuai atau ada somthing yang menganggu si pemandu sampai dia tidak boleh menbalance kan kenderaan yang dia bawa..panjang pulak intro aku ni...citer selanjut nya kat bawa ni...

Kelmarin aku ada ujian bertulis..ujian apa ada ler..ujian tak bepa penting tp tetap juga hadir..napa aku cakap tak penting sebab ramai2 yang hadir cuma sorang saja yang terpilih..dan aku rasa aku tak kan kena pilih.. naluri aku kuat mengata kan tidak [cewahh yela tu naluri leh caya? jangan caya]..dah lupa kan hal ujian yang tak penting..lepas jer aku selesai ujian bertulis aku dan kawan aku lagi seorang plan nak g makan..nak tengahhari lapar oo dari pagi tadi tak makan tp tengok minyak dah tinggal 2 bar..kitaorang g station minyak  yang berhampiran..adoi boleh tahan hampir juga la sampai minyak dah tinggal 1 bar ish3 naseb baik sempat sampai kalau tak ada juga kena guna tenaga nak tolak kete g station..

Lepas jer beli minyak/isi minyak kami on the way nak g makan..sebelom sampai kt restorant tu aku tido la jap..ngantok..tak tau la napa aku ngantok time tu padahal aku tido awal sebelom esok nya ujian selalu tido lewat tapi almaklum esok nya tu ujian..hikhik..aku tak tau cam ner my frenz bawa kete n apa punca nya sebab aku memang dah tido n tak sedar..tp bila kawan aku kejutkan ngan jeritan batinnya~ hihi ngan jertian yang kuat sebelah tu boleh pekak telinga d buat nya..sedar2 jer kete dh cam ular..tak tentu arah..aku nampak dia nak menggelak kete last2 dia pusing kiri telanggar pokok..yang teruk bahagian kri..side aku tu..aku sempat la tnya dia sebab aku ngan dia pun masih sedar..

aku : weii macam mana ko bawa keta nee..adoiii ko tido ka...?
alim : aku inda tahu..barangkali jua aku tetido..aku buka ja mata liat keta dapan stop atu yang aku pusing sabalah kiri...
aku : kalau ko ngantok napa ko inda cakap awal2..biar aku saja bawa keta..

Sempat juga aku memenangkan diri aku dan terus blame dia..naseb baik la tu keta dia bukan keta aku..kalau tak abes la kena marah...kami dua kena antar g hosp. buat rawatan kecemasan...aku  cedera bahgian pala dan tangan sebelah kiri..tangan masuk kaca tapi kaca dh di kuar kan..ada 12 jahitan..dan pala ada 3 jahitan..alhamdulilah tak siyes..kawan aku pulak cedera kt pala bepa jahitan tu aku tak tau..tp smua nya selamat yang tak selamat nya kete konfem tak selamat...hihi

So pada semua dan termasuk aku juga yang bawa kete berhati-hati d jalan raya..sebelom memulakan perjalanan berdoa la dlu...kalau ngantok pasti kan jangan bawak kete..dan jangan lupa pakai safetybell..penting tu...hihi..ok chow dlu..

p/s: buat entri ni pala masih bedenyut-denyut...badan rasa sengal-sengal...ada kah ini rasa nya lepas kemalangan...?

Tuesday, December 22, 2009

- post entri keadaan moody -

Exam ~ 2 days more but i not prepare yet..
haa i dun feel to go but i should..should n should

dah la mud tak ada..nak cr bahan..ngok tol
haa lantak la..sapa peduli..


Pagi kang..adoii..hope smua nya lancar..
tawakal....

Monday, December 21, 2009

- Baru Aku Tahu...Rupanya -

As'salamualaikum..selamat pg...

Cinta sebelum b'kahwin ada la HARAM antara llki dan perempuan.." terus terang aku  ckp aku 1st time tgk ayt cam ni..mayb smua org dh tau cuma aku jer..mayb bab2 cinta ni aku lom khatam lg hihi [hmm..ada ker]..aku jumpa ayt yg serupa cam ni kt blog orang lain..mula2 mmg aku cam tak bepa pasti or pecaya..betol ker? mcm aku ni ketinggalan zaman plk dlm bab2 cinta..dengan ketidakpastian aku cari kt google..konfem betol...baru aku tau rupanya haram tp zaman skrg msh juga b'cinta sebelum kawen..hmm


Cinta sebelum b'kahwin ada la cinta yg hadir dalam pegaulan harian..yang mempunyai sama minat..sama cita rasa..sama keperibadian..ada kalanya cinta pandang petama hadir secara tiba2 yg melalui pertemuan dan pergaulan harian..semua org tahu cinta sebelum b'kahwin ada la haram dr segi islam dan cinta yg suci ada la perkahwinan walaupun niat di hati suci murni mau membawa cinta ni ker jinjang pelamin ataupun ikatan yang sah.


Ayat di atas aku ada sebut "cinta yg suci ada la PERKAHWINAN"..cinta belaku setelah ijab kabul (nikah)..itu ada la cinta yg b'maruah bukan cinta murahan..sepotong ayat..Sabda Rasulullah : Tidak ada yang lebih patut bg dua org yang paling mencintai kecuali nikah. (ibnu majah)..Ini la kemuliaan nya Islam..islam menegah cinta antara llki dan perempuan ngan mengantikan sesutau yg baik..cinta adalah MARUAH manusia yang lebih MULIA.



Kenapa cinta tu di haram kan sebelum b'kahwin? kerana d khuatiri cinta itu akan membawa ke pada kemaksiatan...cinta mmg tak sah klu pasangan tu tak ada rasa rindu di hati yg membuak2..d lam otak asik teingat2 kt dia jer..dan "dia" akan membawa ke pada petemuan..mata betentang mata..duduk b'hampiran..b'bual2 sepanjang hari..b'jalan2 pegangan tangan..cari port yg sesuai adakah smua ini tidak membawa ke pada kemaksiatan ataupun perzinaan??..dan aku ada copy sepotong ayt  Allah berfirman yang bermaksud:”dan janganlah kamu mendekati zina,sesungguhnya zina itu adalah suatu prbuatan keji dan sesuatu jalan yang buruk” (Surah al-ISRA’,ayat:32) tetapi bukan smua org melakukan kn perkara cam ni walupun b'cinta mereka tidak sampai kepada pezinaan [alhamdulilah] kerana org zaman skrg dh tau halal haram..dh tau perasan malu dan mereka tak kn malukn  maruah keluarga betol kn kn kn...

Jadi kita sebagai manusia..hamba Allah..umat Nabi Muhammad S.A.W. kena la memelihara pekara2 d bawah ini :-
1.Menjaga batas-batas pergaulan dengan tidak menyentuh sesama sendiri, 
2.Menghormati maruah dan harga diri masing-masing kerana 'org ketiga' ada di sebelah bila b'dua2an.
3.Mendapat restu dan kebenaran dari ibu bapa adalah faktor kejayaan dalam pecintaan sebelum perkahwinan.
4.Berdoa dan menunaikan solat hajat supaya percintaan yang dimiliki akan diredai dan diberkati Allah. 
5.Sentiasa melakukan solat Istikharah bagi meneguhkan hati supaya orang yang dicintai itu adalah yang terbaik untuk menjadi pasangan hidup hingga ke akhir hayat.

SOALAN :-
Boleh ker orang dalam dunia ni [ hmm org dalam dunia hmm besar sgt]..setgh orang akan melakukan perkara d atas " BERCINTA SELEPAS KAHWIN"..mcm nenek2 kita dulu2 jodoh d tentu kn oleh org tua tnpa mengetahui calon pasangan..?
____________________________________________________________

p/s: klu nk b'cinta kena kahwin la dlu untuk menggelakkn dr melakukan maksiat..zina bukan saja dr segi pebuatan tp dr hati..mata..mulut...

Sunday, December 20, 2009

- sengal nak jawab soalan yg menyengalkn -

As'salammualaikum..selamat sejahtera pembuka cerita~

Adoii..[mula wat ayt dh mengeluh..kenapa kah]..macam2 hal b'laku ari ni..penat..letih..tired [ceh sama jer meaning dia huh]..ada saja yg tak kena..pg2 kesengalan aku dh terserlah..apa tak nya..aku bizi mencari nset tuk aku charging dh nk low bat tinggal 2 bar jer padahal nset tu ada kt tangan aku adehh apa kes ni..apasal aku tak perasan yg aku pegang nset ish3..smbil2 aku mencharging nset..lam otak aku t'tnya2 "apa aku dh jd pelupa kah? or dh tak ada deria rasa kah? tak kan nset kt tangan aku tak leh rasa"..pelik2 hmm..

Ini cerita lam perjalanan nk g umah kazen aku..mcm2 b'laku tp tak b'laku kt aku kt org lain hihi..ari ni jer aku nmpk 2 buah kete accident [ish3 apa nk jd ni tu la tak ati2]..ada kete tayar pancit siap kena tarik..roadblock pun ada [polis trafic nk cari duit lebih la ni hoho] naseb baik roadtax aku msh sah..takut juga td sempat la juga srh adek aku check kn roadtax tu klu tak mmg melayang la duit nk kena byr saman n wat malu ayh jer..ayh keje polis ank kena saman..hohoho

Tu citer lam pejalanan ni citer time kt umah kazen aku..ari ni kazen aku kawen..alhamdulilah..congrate2 dh jd istri dun play2 walaupun kami sama umo..main sama2 masa kecik2..dr skolah rendah sampai menangah duk class yg sama..asik sama jer tp kawen jer tak sama hikhik [ni just intro jer..]..mmm bez ker kawen ni? napa aku tnya soalan ni..sbb bila aku g umah kazen aku yg nak kawen..soalan yg aku selalu aku dgr..

"Angah bila ko kan kawen..?'
"usop ko bila lg kan belanja mkn nasi minyak..?"
"usop bila lg nah..?..lama tunggu sampai abes belajar"

Napa la soalan2 ni selalu d aju kn kt aku bila aku g umah org kawen..naik sengal telinga aku dgr..nak jawab pun aku tak tau cam ner tak kn aku nk blah cam tu jer nnt org ckp aku ni kurang ajar plk tak ada sivik hihi....nak tak nak aku jawab juga la.. aku jawab ngan slumber ..

"bah..nnt tah sampai seru" hakk tuii nnt nya...
 "bah esok2 aku kawen"
"tunggu org sponsor"

Ini la jawapan yg aku selalu jawab tuk mereka2 yg betnya..klu mereka tnya soalan yg sama aku pun jawab jawapan yg sama la..fair n square...aku bkn tak nk kawen..nak kawen ongkos kena ada bkn setakat time kawen tu jer tuk selama nya..time kawen tu klu ada org sponsor mmg aku nak aku terima seada nya hihi..sapa tak nk kn kawen kena sponsor sekali dalam seumo hidop lagi2 time hari b'sejarah hihi..dan aku sebagai llki besar tanggungjawab nyer pas kawen nak kena urus kn itu ini [perghh cam ada experience jer no no no] pastu keje aku lom ada yg tetap...calon pulak hihi pun lom ada cam ner nk kawen..ish3...nnt sampai jodoh aku kawen la..ni yg aku mls nk g umah org kawen asik soalan cam tu jer diajukn..naik bosan tp tak elok la klu tak p org dh jemput lagi2 majilis kazen kawen nnt klu aku kawen tak ada org nk dtg tak kn aku nk letak gmbr org ramai2 jadi jemputan aku...ish3 tak nak..

Ni soalan dr aku plk..hihi..sapa ada idea nk jawab soalan cepumas mcm kt atas tu..aku dh kering idea nk jawab cam ner lg..asik jawapan yg sama jer aku bg..hihihi

____________________________________________________________

p/s: kawen..kawen..esok aku kawen..di amek dr lirik lagu "batal kawin" dr project pop

Saturday, December 19, 2009

-Menangis Is Cry -

MENANGIS!!!...sapa tak penah menangis?? smua orang lam dunia ni tetap akan menangis tu ada la fitrah manusia...baik pompuan baik lelaki..tua muda..kanak2 [ofcos la kn..kecik2 mereka dh nangis mcm kita dlu2..hikhik] kecuali org yg tak ada perasan jer yg tak kan menangis pendek citer  hati batu [ego tinggi sgt tu...pirahhh]..Menangis juga ada la jalan keluar tuk kita lepas kn beban yg ditanggung dalam diri..menangis juga ada sebab2 tertentu...tak la suka2 hati nk menangis nnt org ckp cengeng plk lom apa2 dh menangis hihi..sebab2 memnagis kerana gembira..kerana kematian..keranaputus cinta..kerana tgk citer2 sedey [like hindustan..hikhik]..kerana takut..kerana teserempak antu [ni bkn jer nangis..pengsan terus..hikhik]...org llki ngan org pompuan bila menangis ada beza nya...

Aku sebagai lelaki tak nafi kan lelaki juga boleh menitiskan arimata dan aku sendiri pun menangis tp ada setgh lelaki sukar mau kuar kn air mata...elloo..lelaki pun ada hati n perasan juga..aku selalu dengar dan nmpk org ckp lelaki tak menangis sebab ego..macho..kejantanan apa2 lg la..pada aku mereka "bodoh" hal emosi suka duka dh tak ada kena mengena ngan soal ego..macho..kejantanan segala..lelaki klu mereka menangis mereka tak tunjuk dpn org yang mereka menangis...mereka akan cari port yg baik punya tuk menangis cam lam bilik  hihi..

Dan orang pompuan pun apa kurang nya..lagi mudah menangis..hal remeh temeh pun mereka menangis..tgk citer sedey2 cam citer hindustan pun leh meleleh apa lg nangis yg besebab..hikhik..orang ckp hati pompuan ni lembut..cepat tesentuh so automatik la air mata kuar kn kn kn dan ada juga org ckp pompuan menangis sebab nk amek perhatian or ngade2..tu aku tak tau betol ker tak...semua tu begantung pd pompuan cmner nk guna kn air mata yg khusus tuk mereka..aku ada amek artikal dr emel yang my frenz send..Firman Allah:
  •  Ketika Aku menciptakan seorang wanita, ia diharuskan untuk menjadi seorang yang istimewa. 
  •  Aku membuat bahunya cukup kuat untuk menopang dunia; namun, harus cukup lembut untuk memberikan kenyamanan "
  • Aku memberikannya kekuatan dari dalam untuk mampu melahirkan anak dan menerima penolakan yang seringkali datang dari anak-anaknya "
  • Aku memberinya kekerasan untuk membuatnya tetap tegar ketika orang-orang lain menyerah, dan mengasuh keluarganya dengan penderitaan dan kelelahan tanpa mengeluh "
  • Aku memberinya kepekaan untuk mencintai anak-anaknya dalam setiap keadaan, bahkan ketika anaknya bersikap sangat menyakiti hatinya "
  • Aku memberinya kekuatan untuk mendukung suaminya dalam kegagalannya dan melengkapi dengan tulang rusuk suaminya untuk melindungi hatinya "
  • Aku memberinya kebijaksanaan untuk mengetahui bahwa seorang suami yang baik takkan pernah menyakiti isterinya, tetapi kadang menguji kekuatannya dan ketetapan hatinya untuk berada disisi suaminya tanpa ragu"
  • Dan akhirnya, Aku memberinya air mata untuk dititiskan. Ini adalah khusus miliknya untuk digunakan bilapun ia perlukan."
[rasa nyer korg dh tau artikel kt atas ni kn..saja nk share2..hikhik]

Dan aku ada sebab2 nmpk aku menangis..sapa yg tak suka bila dpt berita gembira or dpt keputusan yg cemerlang or gembira sbb tamat pengajian...aku menangis sebab aku bejaya menamatkan pengajian aku selama 4 thn dan alhamdulilah aku dh memegang segulung ijazah yg aku kejar selama 4 thn tu..hihi..sapa tak gembira kn..rasa nya bebaloi baloi..


sebab kedua smua org sedey bila sesuatu menimpa diri ataupun sesorg yg kita syg "pergi"....aku menangis kerana kehilangan org yg aku sayang..org yg menjaga aku sejak kecik lagi sampai la dia dh 'pergi' menghadap ilahi..dia ada la nenek aku yg aku selalu panggil nekwan..dia dh pergi 8 thn dan  meninggal sebab penyakit asma..semoga roh arwah nekwan di cucuri rahmat..Amin

Seterus nya..sebab putus cinta...llki pompuan tetap akan menangis bila putus cinta...beza nya llki tak menampakkan mereka menangis di depan pompuan yg mereka syg bebanding pompuan yg hati lembut mudah menangis di depan llki yg mereka syg..mayb tak smua org cam tu..depend la..lelaki putus cinta bkn sebab kehilangan wanita tesebut tetapi dia menangis sebab  cinta yg dia semai ngan wanita tu putus di tengah jln n pompaun aku tak tau sb pe mereka putus cinta mayb syg sgt2 kot..dan aku pun penah putus cinta n menangis sbb cinta [sentimental tol aku ni] hihi..mls nk citer pasal ni..lalallaa


So menangis ada la aktiviti normal manusia. Tak kira sapa pun..smua mempunyai hak dan b'hak menangis..baik kuar dari mata atau menangis dlm hati...ada 1 ayt ni aku tertarik "airmata yang jatuh bisa dilihat meredakan kesedihan..airmata yang tidak nampak, akan terus mengalir membasuh luka yang takkan sembuh.." dan korg adakah kamu akan tetap teurus menangis?  hihi


______________________________________________________________

 p/s: menangis la bila perlu ye...

Friday, December 18, 2009

- Rahsia =

Apa nak jadi ngan aku ni...lain yg aku cari lain plk yg aku buat..aku sebenarnya nk cari bahan tuk ujian aku hari rabu ni tentang pergigian..macam2 website aku buka kt google ni..tentang pengertian gigi..jenis2 gigi..ada la 2 3 bahan aku dapat tp rasanya lom cukup lagi..sambil aku mencari sambil tu juga aku baca blog org tu yg aku cakap td lain yg aku cari lain plk yg aku buat..tp tak slh kn saja nk melapangkan otak n nak mencari pengetuhan..hikhik

Ada 1 blog ker artikel ni yang aku baca tentang rahsia..haa rahsia pe? hhihi..rahsia hati..ea bkn2 tu tajuk citer drama..rahsia gigi kan aku tgh cari bahan pergigian..gigi ni smua org tau gigi ni ada mcm2 bentuk kn..ada gigi jarang..gigi jongang..gigi tak tersusun...klu nak tau gigi2 ni juga mampu merungkapkan rahsia peribadi sendiri..nak tau..tgk kt bawah ni ↓↓↓↓↓

Jarang dan kecil.

Mereka yang memiliki bentuk gigi sebegini dikatakan suka menilai diri orang lain. Pasti ada saja yang kena pada pandangan mata mereka. Tapi yang tak syoknya, dia sibuk menilai orang lain tapi tak suka orang lain menilai atau mengkritik dirinya! Tak patut! Selain itu, dia juga sukar mengalah! Tapi kadangkala mengalah itu perlu. Apatah lagi kalau memang kamu yang bersalah.Beralah sajalah!

Bersaiz sederhana dan rata .

Cantiknya gigi dia . Teratur sekali dipandang, macam gigi palsu pulak. Tapi gigi original tau. Agaknya apakah kriteria mewakili bentuk gigi seperti ini? Orang yang memiliki bentuk gigi sebegini adalah seorang yang  baik hati dan suka menolong. Bak kata orang, ringan tulanglah. Kalau ada  yang minta bantuan, pasti tak dikecewakan. Sebenarnya mereka ini ingin sentiasa membahagiakan orang lain. Boleh juga mereka tumpang gembira. Untungnya dapat kawan/ kekasih macam mereka ni kan?untung badan la sapa yg dpn org mcm ni..

Besar dan jarang .

Aduh! Rupanya orang yang bergigi besar dan agak jarang jaraknya antara satu sama lain ini bersifat iri hati dengan kejayaan orang lain. Tak elok macam tu. Itu kan dah rezeki mereka. Buat apa nak dengki. Menyakitkan hati kamu saja. Lebih baik kamu belajar untuk terima kenyataan dan jangan asyik  nak berdengki. Selain itu, sifat negatif kamu juga, seorang yang keras kepala. Mulalah tarik muncung 44 inci kalau tak diikuti kemahuan. Tapi awas, mereka ini sanggup melakukan apa saja demi memastikan apa yang dikehendaki itu diperolehi. Bahayanya! Sebagai kekasih/teman mereka, kamu harus berbanyaklah bersabar dengan sikap mereka itu apatah lagi dengan sikap manja yang dibuat buat tu. Erk! Gelemannya!

Jongang dan kecil.

Mak oi! Jangan ingat semua orang yang gigi ‘ke depan’ tu tak cantik . Adajuga yang masih kelihatan manis dan cantik. Apapun, apa pula maksud pemilik bentuk gigi ini? Sekiranya giginya berbentuk agak jongang dan kecil, bermakna dia masih lagi bertolak ansur dengan orang lain. Maknanya keras kepalanya itu bertempat dan masih boleh dibawa berunding. Kata orang tu, dalam keras ada lembutnya!

Jongang dan besar .

Fuyoo! Benteng pertahanan kena kuat dan kukuh. Banyaklah bersabar kalau ada teman/kekasih seperti mereka ini. Menduga iman sungguh! Kamu haruslahkena banyak bersabar dan tahan saja dengan mulut celupar mereka tu. Merekajuga mudah mengeluh dan tak pernah puas hati dengan apa yang telah dimiliki. Sikap itu ada positifnya kerana mereka mudah menempa kejayaan dan akan sentiasa berusaha untuk menjadi yang terbaik. Selain itu, mereka ini agresif orangnya dan ringan tulang!

Tidak tersusun .

Kadangkala tengok orangnya memang cantik. Tapi bila dia tersenyum menampakkan giginya yang tak begitu rata dan sekata, mengurangkankecantikan yang dimilikinya itu. Namun kata orang, biarpun giginya tak cantik tapi hati budinya ‘cantik’. Usah kerana tengok gigi tak cantik maka ingat perangai pun tak berapa cantik juga. Mereka ini merupakan teman bicara yang amat memahami. Tidak rugi menjadikan mereka ini sebagai  tempat meluahkan hati kerana mereka sentiasa mendengar dan memberi nasihat. Mereka juga berpengetahuan luas biarpun sikapnya kebudak-budakan kadangkala merimaskan. Selain itu, mereka juga pandai membahagiakan orang lain.

Seolah masuk ke dalam.

Bila diperhatikan, struktur giginya seolah ‘ke dalam’ sikit. Ia menandakan bahawa mereka seorang yang pemalu dan suka menyembunyikan sikap sebenar diri mereka tapi mereka agak pasif. Selalunya mereka ini bersikap pendiam dan tidak begitu pandai bergaul dengan orang lain. Selain itu, mereka juga cukup pandai menyimpan rahsia kecuali kepada orang yang benar-benar telah meraih kepercayaan mereka.


 Kecil dan tersusun.

Selalunya berwajah keanakan dan tampak semakin menarik dengan gigi yang kecil dan tersusun indah itu. Mereka yang memiliki gigi sebegini dikatakan suka menolong orang dan boleh dipercayai percakapan mereka. Aduhai! Beruntungnya mereka yang memiliki kekasih seperti ini kerana mereka seorang kekasih yang hebat!

Itu la rahsia2 nya..ada kah rahsia2 kt atas ni serupa ngan peribadian kamu..tepuk dada tanya selera...jgn tepuk kuat2 nnt lebam..hihihi..apa2 pun kebersihan gigi kena la jaga..jgn d pandang remeh hal cam ni..klu muka cun/ensem tngkap leleh..bila tgk gigi...hancus...tak cun tak ensem..so jaga la gigi..



"gigi sihat senyuman menawan"..senyum2 sokmo la..hihi



 _______________________________________________________

p/s: rasa nya smua org dh tau artikel ni kan..so aku just nk share jer ngan smua org..senyum =)

Wednesday, December 16, 2009

- Ntah la -

Petang td aku dpt surat cinta..
rasa nyer bulan ni jer aku dapat 2 surat cinta dari kerajaan..
adehh..aku bkn merungut or apa2 la..
cuma aku mls nk cari bahan lam tenet ni..
tenet ni dh la lmbt cam siput kura2 n apa2 binatang la yg slow2..
dh cari bahan nak kena hafal plk..
ujian b'tulis aku minggu dpn..
melekat ker tak lam otak ni  pe yg aku baca nnt...
apa2 pun tawakal jer la nnt..
mn aku ingat aku wat..klu tak ingat tu paham2 jer la..hikhik

- Ingatan Di Tengah Malam -

Malam tadi t'bantut aku baca blog org di sebab kan ujan lebat + guruh sambung menyambung [perghh ayt skema] so nak tak nak aku kena la tutup comp. takut2 nanti kilat menyambar dari luar..MERBAHAYA..

ni kes tak leh tdo..baring cam ni la..hikhik
 



Mmm...lepas jer aku tutup comp. aku baring2 la kot tido kan tp tak juga ngantok..biasa nya aku tido lewat lam kol 2 ke 3 pg..ni nak paksa tido lam kol 12 lebih mana mau nyer tdo..memandangkan aku lom ngantok nak main game kt PSP tu cam borink jer ari2 nk main bola..perang2..adehh..nak pikir wat bende lain otak dh blank seblanknya [english broken tol]..sambil2 aku befikir nak wat somting teingat plk aku kisah time kt skolah Ugama dlu..hikhik..macam2 kenangan ada pahit manis smua la..kena denda..kena kejar guru besar klu tak solat Asar..guru besar siap bawak kayu besar plk tu hihi [skrg guru besar tu dh meninggal dunia tahun ini..]..biasa la kan llki kan nakal.."mana tumpah nya perangai klu tak nakal" [ceh pe punya ayt aku wat ni..adehh lantak jer la]

guru besar mengejar stdnt nyer tnpa kayu besar..hikhik 


Ini aku nk citer time kt skolah tu dlu, aku ada la ngorat sorg awek ni.. perghh cantik di mata ku la..mata org lain aku tak tau..hihi..time ni aku darjah 4 full time class n dia darjah 3 sesi petang...class kitorg tak jauh seberang bangunan jer so nmpk la aku class dia. Tepat jer kol 3, automatik [dengan sengaja nya cam ner tu] mata aku mencari kelibat dia..mmg tak consentrate la time cikgu ngajar asik tgk luar jer..naseb la cikgu tak perasan..klu tak mmg dh kena sound abes2 bukan aku jer kena sound 1 class kena..tak pasal2 smua kena..hikhik


Sambung balik, aku ada la tengok dia dari dekat tp tak berani nk tegur..perasan segan malu tu masih ada oo [ ele malu2 kucing konon pirahh ]..aku bukan tak nk tegur, kawan2 aku ramai time tu tak pasal2 nnt kena ejek plk aku [ego petahanan kn diri]...1 day, aku ada la try wat surat  tuk dia [ perghh cam zaman mak ayh aku plk wat2 surat segala..hikhik ]..mmg kelakar la isi kandungan nya..yela 1st time wat surat..tnya kaba..leh kenal..bla bla bla [haa bla3 ni tak leh bgtau..segan hihi]...surat ni aku tak bg terus kt dia..aku bg kt kawan aku [pompuan] suruh pass kt dia..lam hati dh bebunga2 bila surat tu sampai kt dia..



Lam bepa ari tu aku tunggu masih juga tak ada balasan..try lg wat surat kali ke 2 tak give up ni..pun masih tak ada balasan sampai la aku naik darjah 5..lam hati n otak fikiran aku konfem2 dia tak nk kt aku..bila dia tak nak automatik aku lupakan niat tuk ngorat dia..[hmm ssh ke nak ngorat org cantik ea byk gaya byk songeh..] n aku concentrate kt stdy aku time tu sampai aku abes darjah 6..alhamdulilah result pun ok..hihi

Dan skrg aku tak tau minah tu kt mn..mayb dia dh kawen dh ada ank kot..tak tau la..biar kn la dia ngan idop dia..n aku ngan idop aku tp kenangan dlu mmg kelakar bila d ingat balik...hihihi




p/s: abes kan la belajar dlu baru nak ngorat awek..caiyok la

Tuesday, December 15, 2009

- Kes Rajin Baca Blog Orang -

Semalam susah sikit aku nk tdo..kerana aku tgh sakit pala..klu tdo pun bila bgn konfem2 sakit pala juga..dari aku tak wat pe..aku stat blogwalking..jln2 cari blog sapa2 ntah..ni bkn kes borink ni kes rajin [rajin la sgt..hihi]..



Blog yg aku singgah smlm entri dia PUTUS CINTA?? [adehh pg2 buta aku bc blog putus cinta] blog ni dia menerangkan mcm mn nk melafazkn ayt putus cinta [ ayt cam ni pun ada ]...setengah org n temasuk aku mmg susah nk melafazkn ayt ni sekurang-kurang nya kita ada keyakinan diri bkn pe kita tak nk dia teluka..kecewa n sebagai nya ngan apa yg kita lafaz kn tu nnt..tp klu org yg ckp nk bgtau putus cinta tu senang tu mmg betol2 tak ada prasan langsung time dia b'cinta..ish3....

Jadi pe yg aku bc lam entri tu n dr pengalama aku juga..1stly korang kena ada sebab napa korg nk putus..klu nk putus misti ada sebab kn n byk sebab2 kita putus cinta betol kn..2ndly korang kena tegas dan ada keyakinan diri bila nk bgtau kenapa korang nk putus klu tak ada keyakinan diri baik blah jer tp tak elok la wat cam tu kn cian kt pasangan kita "ilang tnpa berita"..seterus nya bila korg dh terangkn kenapa n mengapa..mayb cinta korg kt dia dh tak ada dan jangan korang mengucapkn ayt putus cinta biarla dia sendiri yg mengucapkn nya dlu kecuali korang tak ada cara lain baru la korang betersus terang make sure perasan dia korang kena jaga juga jangan selfish tak ingat perasan org...bila hubungan korang rasmi or tak rasmi putus jgn la d anggap dia tu musuh..anggap la dia sahabat tanpa cinta..org penah cakap sahabat kekal dari cinta..so anggap la cinta yg lepas tu sebagai pengalaman tuk cinta seterus nya...cari la cinta sampai korang dapat cinta sejati..."berilah peluang kepada orang yang layak menerimanya...bukan bg mereka yg tak tahu menghargi" [ayt ni aku amek dr blog org juga..cam byk blog jer aku singgah]

Dan 1 entri yg aku baru baca pg td..entri DOA CEPAT JODOH :-

Bedoa dan memohon petolongan kepada Allah itu ada la senjata baik org mukmin...mencari pasangan hidup mmg susah kena ada hati dan perasan jadi guna kan la akal fikran yg dh di beri tuk pertimbangkan supaya kita tidak salah memilih dan menyesal di kemudian hari...

P/S : lagu meraung aku pasang time aku wat entri ...baru ada feel wat entri cam ni..hikhik

Monday, December 14, 2009

- Liverpool vs Arsenal -

Ello...slmt pg...pg2 cam ni mata aku masih kuyu sbb aku b'sanggang mata tgk bola smlm LIVERPOOL VS ARSENAL..mmg plan nk tgk bola smlm tp bola main lam kol 11.55 tu yg aku lewat tdo tu so nak tak nk aku kena tunggu juga la..smbil2 aku menunggu smlm aku layan la facebook...bls2 komen status..borak2..kes borink tak tau nk wat pe [aku ni asik borink jer..bila masa aku tak borink ea..hmm]..

blog ni plk aku dh xtau nk wat pe...nk letak somting kt lam ni cam mls..otak dh abes aku guna pg smlm wat blog ni..dr 2 column ke 3 column...ini bende ari tu aku dh buat tp tak menjadi2 so aku give up tuk sementara n aku buat balik pg smlm..so menjadi akhir nyer tp cam nmpk crowded plk haa tak kisah la jnji aku b'jaya wat mende alah ni..muahaha

ni aku nk citer psl pelawaan liverpool vs arsenal..kt atas tu intro jer..hihi...smlm aku tak t'pacak dpn tv tepat pd masa nya nop..sbb aku syok layan kwn aku kt fb sampai lupa liverpool main...adehh miss 10 minit..tp tak pe la..10 minit lom ada sapa menjaringkn gol..hikhik..smbil2 aku layan bola ni aku layan la fb sekali..ye la tgk bola ni emosi dia lain sikit lagi2 smlm aku tgk sorg2 jer nak ajak adik aku dia xminat plk ngan team ni..dia minat MU [ciann MU klh..cuba lg]..so dari aku tak telebih emosi..aku layan lagu..n tgk2 fb [tu jer la yg aku leh buat..]


B4 ni liverpool n arsenal penah b'lawan..n liverpool mng d tmpt lawan tp bkn BPL..carling cup...hihi...pjg plk citer aku stright to da point jer la..smlm liverpool b'jaya menjaringkn gol petama d minit 41' yg d jaring kn oleh KUYT jersi 18..yes! yes! yes! tp tu baru 1st half lom leh d bangga kn.


 bila dh 2nd half rentak dia dh lain..arsenal makin kedepan bila org liverpool menjaringkn gol sendiri...d minit ntah aku tak tau [geram cam ner leh gol sendiri tu..]..pas tu pemain arsenal Arshavin menjaringkn gol..dan keputusan nya...liverpool 1:2 arsenal...tp tak pe la..kalah tak semisti kalah seterus nyer...so liverpool...You'll Never Walk Alone [YNWA]...so rabu ni or pagi khamis liverpool b'temu ngan wigan...tgk sapa yg kena...

p/s: ssh tol la nk cr video highligt liv vs Arsnl ni..lom kena uplod lg kot..tp tak pe..nnt aku cr..n paste jer kt cni

Sunday, December 13, 2009

- Cerita sepetang.. .-

Cerita ni mengisahkan hal2 penduduk kampung sblm 2 hari nk raya korban [walaupun hari raya korban dh lepas]..kt kampung tu ada la sekumpulan tak la sekumpulan lam 2 3 org jer yg dh veteran [biasa la nk jaga ati..erkk ati sapa? ada kena mengena] b'jln menuju ke warung kopi almaklum baru pas sembahyang isyak..lepak2 jap kt warung..org tua pun pandai lepak2 ni lg org muda2..hikhik..sesudah sampai d warung.ea jap2..lupa la nk knl kn mereka 3 ni..adehh..merea terdiri dr Tok Iman..Pak Abu [pak abu kena tgk baju pengantin baru leh wt pelamin..hihi]dan Pak Mail...sambung balik..

               Pak Abu :Wak 3 kopi 'o'..cepat sikit..

               Wak karto: Siap~~

Pas order dh pesan sambil2 menunggu order sampai..Pak Mail buka citer tentang hari raya korban..tak sabar2 dia nk tnya kt Tok Iman ni..time nk ke warung td dh dia nk tnya tp mulut Pak Mail ni tetutup apa tak nyer..kiri kanan utan..warung ngan surau jauh..lg2 mlm jumaat..jeng3 [adehh...sekadar tol Pak mail ni ]tak ku sangka penakut juga Pak Mail ni...hihi...


                Pak Mail :Tok, hari raya korban ni tak lama lg..Tok xada apa2 rancangan ker?

                 Pak Abu : A'ah Tok, tok tak wat korban ker tahun ni?

                 Tok Iman : Rancangan?? ko nk rancangan pe? tv ka radio..hikhik..

                 Pak Mail : Tok ni org betol2 dia gurau2 plk...

Lam hati Pak Mail.."nak kena sepak juga Tok Iman ni melawak plk dia"...

Tok Iman..yela yela..dan2 jer kamu nk siyes...rancangan cam biasa la..semabahyang tiap2 tahun selalu wat cam tu kn...tak kn tak tau kot..haa korban tu..td pg dh Tok korban kn 2 3 ekor binatang..

Pak Mail & Pak Abu kehairaan n tenganga..lam hati Pak Abu "bila hari raya korban ea?" lam hati Pak Mail juga "bkn luas ker..cpt sungguh?.."..kehairanan mereka tesedar bila Wak karto dtg bawa minuman..tnpa segan silu Wak karto join duduk...{ele Wak ni tak ada pelanggan la tu]


Org 3 cawan 7 biji..ish3..sah mmg tak pandai kira Wak ni..hihi

                 Pak Mail : Tok korban pe?

                 Tok Iman :Tok korban aym..nk wat rendang pagi raya...hihi

                  Pak Abu : la pulak~~ 


Ayam zaman skrg

P/S : maaf ni citer saja..saja mengeluarkan idea yg tak bernas..hihihi

- Apa Nak Jadi Ngan Diri Aku Ni -



hmm aku tak tau nk tulis cam ner pemulaan entri ni..mcm2 ada lam otak aku..lam hati aku...1st aku epy sbb pe aku borak ngan "dia"... dh bepa ari tak borak [sengal tol aku ni] senang bila aku dh luah kn prasan rndu aku kt "dia" [sekadar jer kn]..sedey cos aku tau jawapan dia n dia ttp ngan jawapan dia [naseb bdn]..borink bila dia out cam tu jer [haii naseb ko la mie]..mcm2 la pendek citer..dan jap td aku betarung nyawa sbb asma aku menyerang lg..rasa takut pun ada ni sbb pe aku jap td ada bc 1 entri dr blog kwn sbb penyakit asma ni..ASMA BOLEH MEMBAWA PADA KEMATIAN [lebih kurg cam tu kot] bila baca entri ni ilang semangat aku tp entri ni mmg betol..rasa nyer d ujung2 kehidupan jer..tak payah jauh2 sbgai contoh..my grandma meninggal pun sbb asma dan lepas ni....hnya tuhan saja yg mengetahui...

bebalik pd keadaan aku td..aku tak tau nk wat cam ner..1 bende pun aku tak leh buat ni kn  lg nk b'nafas yg ssh nk lepas [org yg senasib ngan ku jer tau rasa nyer..lam pala cuma ingat "mati" jer] tnpa rasa lengah aku amek ubat cam biasa aku sedut la..rasa cam tak b'kesan jer..nk tak nk aku sedut juga ntah dh bepa kali aku sedut pun aku tak ingat...lam bepa minit pastu kt dada aku ada rasa kelapanagan tp nafas aku msh ada rasa tesekat2 sikit ye la baru nk sambung nyawa la kata kn tp aku tak tau napa asma aku td dtg..sbb sejuk kot..time aku wat entri ni kt luar tgh ujan..automatik aku rasa sejuk...ye la asma ni alah pada kesejukkn..bila sejuk dan masuk ke dlm sistem penafasan asma boleh menyerang lg2 time ujan ni..adehh...tp bila d ingat2 balik aku rasa minyak..minyk ni pun slh 1 dr alahan pada asma..ntah la..apa sbb nyer jnji aku leh benafas kembali..alhamdulilah...

p/s: tak slh klu kita ingat "mati"..tp idop ari ini kena terus kn..peace (",)

Saturday, December 12, 2009

- tension ngan tenet -

Adoii haii...smua org mengeluh bila tenet wat hal asik2 disconnect..sapa yg tak geram bila bende ni selalu wat hal dan aku slh sorg nyer..tension. Baru jer aku tinggal kn kjp tenet dh wat hal..buka jer apa2 website..lmbt jer loading misti disconnect..dc dc dc asik2 dc.."wireless bila la ko nk menyenangkn aku melayari internet...adoii"...aku nk wat 1 keje pun tebengkalai temasuk la mengupdate blog ni..nk masuk kn bende lam blog pun tak menjadi..Sementara ayh aku lom balik dr keje so aku guna kjp nk wat entri ni..hikhik...klu ayh aku tau siap la..

Adehh ni lg ada mslh ..USB wireless aku tecabut..adehh gatai tol tgn ni "tgn2..ko cabut usb td apa hal"...dh la aku kena cari CD dia nk install..password dia plk aku ingat2 lupa..klu aku lupa terus mampus ni..cam ner aku nk main tenet pasni..pas 1 1...ok la nk selesai kn mslh USB wireless aku dlu..hope2 aku ingat paswod dia..
ni USB WIRELESS aku guna kt comp. aku..

p/s: tension2 pun kena byk sabar...hihkik

- Rasain kamu..haha -

Sblm nk tulis apa2..aku ketawa dlu..hahahaa..jgn ckp aku mereng ea..ni kisah my frenz...smlm dia terima msg dr ex dia..kira mereka baru clash dlm bepa ari..ex dia ni srh my frenz dgr lagu..kira lagu putus cinta la..hikhik..nk tau lagu  pe? haa lagu..PUASKAH DR WALI BAND indon song...


sekali aku serta kn lirik lagu ni :-

Puaskah kau lukaiku
Puaskah kau sakitiku
Puaskah khianatiku
Puaskah hoo.. Sayangku

Di manakah nuranimu
Di mana akal sehatmu
Sekarang kau campakanku
Setelah kau dapatkanku

Reff:
Mungkin hanya bila ku mati
Kau ‘kan berhenti ‘tuk menyakiti
Sampai kapan aku begini
Terus begini
Terus engkau lukai

Ingatlah saat yang lalu
Saat kau peluk diriku
Tapi kini semua lalu
Kau tega khianatiku

haha..jiwang tol lagu ni..btw to my frenz..haha padan muka..tu la main kn prasan org ..dh ada awek nk cr lain lg..awek bkn main lawa..naseb baik aku tak tepikat...aku setia pd yg 1 but tu citer lama.."no love after U'

p/s: hargai la sebuah perhubungan dalam hidup...hidup kita cuma sekali~~

Thursday, December 10, 2009

- Setannya Kok Beneran -

Salam, lagi sekali aku tdo lewat smlm..tak leh nk tdo..so aku try tgk citer DVD "Setannya Kok Beneran". ni citer hantu tp citer hantu komedi. Tak la aku rasa tkt tgk smlm..hihii




pocong sari



Ni aku bg sinopsis psl citer ni...Citer ni mengkisah kn 3 pemuda terdiri dr Ki Ferdi..Ki  Yatno dan Ki Andi. Mereka adalah trio pengusir hantu yg d knli dlm rancangan "sang penakluk", reality show yg hanya rekaan semata2. Tetapi mereka b'tiga ada mendengar bahawa ramcamgan ni akan d tutup oleh pihak  station tv. Mereka b'tiga tak nk kembali ke kehidupan lama mereka sebagai sales, jaga dan tukang parking.

sementara itu ada sebuah kampung yg teletak d pinggir kota terjadi 1 peristiwa kematian sorg wanita yg bernama sari akibat gantung diri d rumah sewa nya dan muncul penampakkan hantu. Kecurigaan penduduk kampung bahawa yg  hantu itu arwah sari kerana kubur nya beselerak  dan usaha mereka nk mengusir hantu itu gagal.

Penduduk kampung tidak tahu nk wat mcm mn dan mereka memutuskn memanggil 3 trio pengusir hantu dari rancangan sang penakluk. Merea b'tiga sudah kesalahfahaman kerana mereka pikir mereka hnya berjumpa ngan fans saja setelah sampai d kampung tu ternyata...? haaa ternyata korg tgk la sendiri hihi..klu mau tgk selanjutnya beli la citer DVD nyer..tak pun tgk kt utube..d bawah ni aku serta kn trailer "setannya kok beneran"



p/s: klu mau tgk citer ni..tgk la tghmlm..hikhik

Wednesday, December 9, 2009

~~Bila Orang Tua B'cintan cintun~~





hmm haa mayb smua dh bosan aku selalu citer hal aku..prasan aku[blog aku suka ati aku la kn]..so skrg kita ubah topik haa aah topik reka2 citer haha...sbb aku tak tdo smlm so aku wat citer yg tak sebepa..hihi..

1 day..ada sepasang kekasih yg dh lanjut usia [lanjut tu tak la juga 60++] yang tgh lepak2 tmpt ramai org la. Pasangan ni tediri dr sorg duda ank 5 n janda ank 6 [tak kn slh sorg dr mereka dh kwen kn..nyaya jer nnt] becinta lbh krg 3 4 thn n mereka so romantik. Tua2 mereka msh steady lg..msh b'cinta cintun. [cinta tak knl usia]

Masa kt sana, si duda ni kan b'tnya kt janda..lama dh dia kn b'tnya soalan ni tp tak juga lepas2 tu yg b'cinta 3 4 thn tu. So ni la masa or kesempatan dia nk b'tnya, meruap2 dh lam ati nya kn b'tnya..

duda ank 5: bby, mau tak u kawen ngan i

janda ank 6: [adehh lom wat questionmark dh ada jawapan]..YESSS..i will dear.

so kehappyan mereka b'dua time tu. Esok nyer, bila si duda ni bgn dr tido lupa jawapan si janda tu..di ingat2 nya balik masih juga lupa..mcm2 la lam otak nya..mau kah ? dia tak nk kah [almaklum org dh tua hikhik]..so dr dia memening kn pala dia call janda ni,

janda ank 6: ello

duda ank 5: i bby, wat pe tu?

janda ank 6: ni b'cukur bulu ketiak..napa u?

duda ank 5: bby, smlm i  ada tnya kt bby, maukah u b'kawen ngan i..bkn pe lupa jawapan yg bby bgtau smlm.

janda ank 6: naseb baik u call bby...ingat bby say yess smlm tp..

duda ank 5: andd????

janda ank 6: tp bby tak ingat kt sapa bby b'ckp smlm..

duda ank 5: haaa??! plk......

p/s: harap maaf citer ni smua rekaan semata tak ada kena mengena yg idup atau dh mati...maaf sekali klu citer ni tak bes juuz nk kongsi jer..

that what i feel!!

hmm pg yg borink..tak leh tdo..napa ni?? rasa nyer seharian aku tak tdo melayan lagu jer la...mcm2 lam kotak pikiran aku ni..bende yg aku xnk pk pun aku pk juga.."what da rubbish u think helmi??"" juz 4get about it" "jgn seksa diri ko sendiri"~~it easy to say n not easy to do it..u olz dun understand what i feel n i juz follow what u olz say...become epy infront of u that what i want to do in my life but it like stupid at mie..memperbodohkn diri sendiri dpn org pura2 epy..gelak2..ketawa...damn!! i'm sori that what i feel rite now..betol la org ckp.."teman ketawa mmg byk tp teman menanges..sedey..cuma sorg 2 lg teruk sedey sorg2...lg bgs d pendam kn dr menluahkn...mmm~~

p/s: mencari keikhlasan dalam sebuah perhubungan...ni crite tentang aku n prasan aku sapa2 yg tak suka jgn bc..sekian~~

Monday, December 7, 2009

~MATI HIDUP SEMULA~


Pernah merasa mati hidup semula tak? mungkin ada yg penah mungkin ada yg tak. Sbb apa aku tnya soalan ni kerana aku penah merasa nyer sendiri. Ari tu aku ada traning b'lari sampai suatu tmpt yg telah d tetap kn. Kt sana ada bukit so kena redah jer la arahan la kata kn tak ikut nnt sesat..hikhik..Bukit tu tinggi tak la juga boleh la. Smbil2 aku b'lari tu aku rasa lain mcm jer penafasan aku..rasa dh mula letih n sesak nafas perghh semput aku dh menyerang. Naseb baik ubat aku ada bawak tp ubat tu cam tak b'kesan plk bekali2 sedut tak juga reda nyer masih juga aku sesak nafas. Nyawa aku cam dh jd nyawa2 ikan dh rasa stgh bdn jer. Bila dh jd cam ni mcm2 la ada lam otak ni.."apa nk jd ngan aku" "ingat fmili" lastly aku t'ingat "dia" tak tau la cam ner aku leh ingat dia pastu rasa lam bepa minit kot tak ingat sgt aku dh mula tak sedar kn diri. [time ni dunia aku dh gelap..]

Lama bepa jam..apa yg fmili aku bgtau la, aku tak sedar kn diri around 3 4 jam kot. Sedar2 jer aku kt hosp. perghh syukur alhamdulilah aku masih hidop..aku ingat kan aku dh xada astagfiruallah simpang malaikat 44. Orang yg paling riso time ni ofcos la my mother [ibu mn tak riso klu fmili dia tejd apa2]..apa tak nyer mama aku tak benar aku join traning ni tp aku degil aku masuk juga ni..ini la balasan org yg degil kn ish3. Aku kt hosp. 3 ari jer td pg aku kuar sebenar nyer doc. lom benar kn aku kuar tp aku paksa juga doc. tu [degil la kata kn hikhik] so nk tak nk doc. benar kn juga..hihi..Ingat bes ker dok kt hosp. lama2 borink oo..aku yg dok melawat ayh aku kt hosp. dlu pun dh rasa borink lam bepa jam jer aku dh balik ini kn lg yg dok kt hosp. b'minggu2..huhu..btw thnkz doc. singh yg b'kumis tebal bila b'ckp pala ada geleng2 ngan aku2 sekali teikut haha...juga to nurse2 thnkz alot. 

Skrg aku dh kt umah rasa nyer aktiviti sama jer kot..ngadap comp. tgk movie apply keje..tp borink la tak leh nk men sukan yg berat2 especilly bola..jogging nk kena belari smua tu adehh..klu lelah ni leh d kawal time jogging..men bola ok juga klu cam ari tu nyawa2 ikan tak nk aku kuar masuk hosp. nnt famous plk muka ni kt hosp. muahaha [prasan jap]..haa ngan kuasa degil aku lntak pe nk jd jd la..ok that olz i can remember..2 3 ari kt hosp. mn la nk ingat smua..lg2 aku ni cpt lost idea..hihi

 p/s: Syukur alhamdulilah aku masih d sambung kan nyawa tuk aku terus kan kehidupan yg mencabar kelak.

Wednesday, December 2, 2009

- PENYAKIT ASMA BHG 2 -


Ello..haa ingat lg tak entry aku pasal penyakit asma..hihi sori baru nk wat entry ni sblm ni nk wat tp ada gangguan yg tak leh nk d elak kn..cehh hikhik...ni aku bg tau bahagian rawatan dia plk..rawatan dia plk ngan mengambil ubat2 yg d beri oleh doktor juga d ambil secara b'terusan dan betol. Asma ni sebenar nyer tak leh d ubati tp dia boleh mencegah dr d serang secara teruk tp bg kanak-kanak akan sembuh apabila usia mereka meningkat. Manakala orang dewasa yang baru mendapat asma akan kekal menghidapnya [ rosak aktiviti sukan klu cam ni ]


pergubatan :-
Sedutan (Inhaler)

Ubat sedutan ni b'tujuan tuk mencegah dr kerap d serang asma. Antara ubat nyer Becotide, Pulmicate, salbotomol dan theophylline [klu nk tau cam ubat dia check kt google k]. Doktor juga memberi ubat yg sama dlm bentuk tablet, kapsul, bancuhan, penyedut dan aerosol. Ubat penyedut dan ubat tablet adalah 2 ubat yg b'beza. Ubat penyedut memberi kesan yg cepat b'banding ubat tablet yg mengambil masa stgh jam. Ubat penyedut mempunyai dos yg agak rendah b'banding ubat tablet. [so selalu la guna ubat penyedut ]. Ubat sedutan ni antara lain nyer selamat dan cepat memberi kesan selama 4 jam dan boleh d ambil setiap ari juga bila d perlukn. Boleh d guna kn sebelum b'senam tp tidak b'kesan pada asma yg teruk.


Ini plk cara2 mengunakn ubat penyedut :-



Tanggalkan penutup daripada corong mulut dan goncangkan Inhaler tersebut .


Pegang Inhaler pada paras menegak .


Letakkan corong mulut di dalam mulut , tutup dengan bibir . Tarik nafas perlahan - lahan , kemudian tekan inhaler dengan kuat ke bawah untuk menyalurkan ubat dan teruskan menarik nafas dengan dalam. Kemudian tahan nafas selama 10 saat atau selama mana yang boleh agar ubat dapat masuk ke paru - paru.


Bernafas keluar perlahan - lahan . Andainya anda perlu melakukan penyedutan sekali lagi , anda harus menunggu sekurang - kurangnya 1 - 2 minit sebelum mengulangi langkah 2 - 5 .


Tutuplah corong mulut inhaler selepas penggunaan.

Tu la cara2 menguna kn ubat penyedut. So sapa2 yg ada penyakit asma b'jaga2 pasti kn ubat penyedut tu ada b'sama anda setiap hari setiap masa setiap waktu cewahh..hihi. Ini pun peringatan tuk aku juga sbb aku pun b'penyakit yg serupa tu pun aku baru dapat tau aku ada penyakit ni..patot la aku kerap sesak2 nafas rupa nyer tu dh tnda..ok la tu jer aku dpt bgtau klu nk tau selanjut nyer g check lam tenet hanya d ujung jari anda saja..hikhik 


p/s :  pic pompuan mn ntah amek jer la jnji dpt tunjuk kn cr2 nyer hikhik.....ingat jaga kesihatan d masa muda anda..jgn seperti aku muda2 dh ada hmm..

۞ BERHATI-HATI ۞


slmt tgh mlm everbodi..dh bepa ari asik ujan jer kn..nk kuar jln pun tak ada mud...tp td aku kena kuar juga sbb dh jnji ngan kwn nk lepak2..sepjg pjlan nk jumpa kwn ujan plk turun mula2 rentik2 jer tp bila dh nk petghan jln lebat plk..mcm2 hal belaku plk time ujan..cam biasa la kn ujan jer ada kete accident bkn sebuah tp 3 buah lom lg tmpt len yg aku dgr sampai 4 buah..bahaya2 tu la bawa kete laju2 naseb kete yg penyek klu 1 bdn penyek kn dh masuk hosp. ish3 so b'ati2 la d mn anda b'ada cewahh hikhik...lupa plk aku nk ckp aku nk lepak kt mn...tmpt nyer jauh dr umah aku lebh kurang 1 jam stgh leh sampai...aku lepak kt giant shopping mall..tmpt dia besar sekali ngan parking tp klu citer pasal parking mmg tmpt dia crowded ssh nk cr parking tp kira naseb la sapa yg dpt parking tepat pd masa nyer mcm aku...msk2 jer dh ada parking..hoho...kt sana mcm2 ada la..yg bes nyer yg aku juga baru tau td kt sana ada pelawaan tinju [maaf la tak leh amek pic ujan lebat sgt lg2 org ramai..sori2 strawberry] tgk la kjp walaupun jauh...tp aku tak lama kt sana..lam bepa jam jer..borink sungguh lom panas punggung aku kt tmpt duduk dh ada org kol srh balikspoil2..ni citer tme balik plk [hihi sori kena ringkas kn sbb mata tak leh nk tahan nk tdo..ngee~] time balik 1 kejadian yg hampir2 aku tak duga sbb napa aku hampir kedebush!! accident..hampir2 jer la lom accident lg..aku tak tau napa mata aku leh tetutup ish3 cam ner leh ngantok misti sbb mkn byk td ni tu yg mata kuyu hohoho  naseb baik la depan aku tak ada kete line clear klu ada konfem aku jd slh sebuah kete accident before aku jumpa kwn huhu simpang malaikat 44 jauh-jauh kn so apa2 hal pun untuk smua hati2 bila nk drive kete..klu ngantok b'henti sebentar d sblh kiri anda..nasihat tuk diri sendiri n smua...adiosss

p/s : b'hati2 bila hari ujan sbb malang tidak b'bau...ingat!!

Monday, November 30, 2009

-penyakit asma-

Asma adalah sejenis penyakit kronik yang diakibatkan oleh radang saluran pernafasan iaitu keadaan di mana saluran pernafasan menjadi sempit secara tiba-tiba yang menyebabkan kesukaran bernafas. Ini adalah kerana saluran pernafasan tersebut amat sensitif kepada bahan-bahan alahan tertentu.

Saluran pernafasan yang normal kelihatan seperti ini.


saluran pernafasan penyakit asma


ini penyebab alahan mungkin b'beza dr org lain :-
  • bulu binatang
  • peubahan cuaca
  • habuk2 / debu2
  • merokok atau asap rokok
  • senaman
  • debunga
  • tekanan perasan
  • jangkitan saluran penafasan
  • ubat tertentu
 ini pulak tanda2 asma :-
  • batuk (teutama d waktu mlm atau cuaca sejuk)
  • susah benafas (sesak nafas)
  • nafas berbunyi (wheezing)
  • rasa ketegangan di dada
penyakit asma boleh menjalani kehidupan mcm biasa sepeti org len jika asma tu d kawal
ubat asma misti la d bawa d mn anda b'ada kerana penyakit asma boleh menyerang bila2 masa

penyembuh/ubat penyakit asma



ok la ni sebahagian nyer..tunggu bahagian yg len plk..rawatan n cara2 menguna ubat asma..


p/s: jaga kesihatan walau d mana kita berada...ingat!!

- kerana kau -

selamat pagi smua...harap pg2 ni membawa keceriaan setiap insan d dalam dunia ciptaan Nya...kt cni pg2 dh ujan..sejuk..klu sambung tdo mmg bes..tp org tua2 ckp xelok bgn lewat nnt rezeki tak masuk..ingat tu!!..ni aku nk citer apa yg aku dgr pg td..baru jer td...time aku nk kuar bilik..cam biasa aku g bilik air..paham2 jer pe nk wat lam bilik air tu kn..tetapi terberhenti sbb aku dgr sore dr dlm tv..aku hayati  tnpa buang masa aku turun bawah tgk perghh mmg tepegun aku tgk..dgr sore nyer wow..tmbah plk lirik lagu tersentuh ati aku..ea pe pg2 aku jiwang ni..lantak la..sambung citer...tak sedar aku teduduk ngadap tv..sampai aku lupa nk basuh muka berus gigi..apa nk jd ni...haa nk tau tak pe lagu nyer sapa nyanyi lagu tu..haa ni dia..dgri laa





ni aku serta kn lirik lagu nyer

Kerana kau ku masih di sini
Kerana kau ku bisa menangis
Dan kerana kau yang menghancurkan
Ku tiada berteman
Terkenang wajah mu aku pilu


Kau puja bulan yang mengambang
Kau pinta bunga yang di taman larangan
Kau sendakan ku punya perasaan
Dan kau menyatakan cinta ini
Hanyalah satu permainan


Mengapakah tak kau rasa
Bukan paras rupa yang sangat ku pinta
Ohh... ohh


Tapi hati yang dapat merasa
kesedihan ini tak lain
Hanyalah kerana mu


Mengapakah ku diluka
Mengapakah harus ku tanggung semua ini
Tidakkah kau merasakan


Kesedihan ini tak lain hanyalah kerana mu


p/s: apa2 hal pun kena basuh muka dlu except ada hal2 kecemasan...hihi

-LIVERPOOL-




yes! yes! yes! team club aku menang lg yahoooo~~liverpool you'll will never walk alone...everton vs liverpool...0 : 2...ngan goal sendiri..haha dan strike dr dirk kuyt walaupun torres tak main liverpool tetap mng tp aku tak bepa tgk sgt td sbb ada ganggu yg tak d ingini tp xpe part last tu sempat juga la aku tgk..hihihi


liverpool fcfc Pictures, Images and Photos
   ..::LIVERPOOL::..



..::PEMAIN-PEMAIN LIVERPOOL::..

Sunday, November 29, 2009

kebOrinkAn~~

hari ahad xtau nk buat apa...
nk kuar kete tak ada ayh dh pakai...kwn plk bz ngan hal masing2..
dok umah aku layan tenet jer la tak pun men game psp
tenet ni aku buka facebuk..mcm2 leh wat men game..komen status..men kuiz
tp masih juga borink..kenapa kah?
kwn2 plk jap ada jap xada..mcm biskut chipsmore
mkn chipsmore lg sedap ptg2 cam ni...




p/s: jgn mkn bende manis2 tak elok tuk kesihatan.

menGGegar duNia~~~



ini aku serta kn lirik lagu nya :-

Adam... Stacy... bergabung meletup

Biarkan orang berkata kita pasangan tak kena
Biarkan mata-mata menjeling penuh curiga
Mereka tidak tahu hubungan engkau dan aku
Meletup bila bersatu

Walaupun ku kekiri, ku kekanan
Kita maju ke hadapan
Siapa benar siapa salah
Yang penting sama mengalah

Ohhh… Ehhh… Ohhh.. Ehhh… Ohhh…
Kita berdua (berdua)… Bersama (Bersama)…
Menggegar dunia
Ohhh… Ehhh… Ohhh.. Ehhh… Ohhh…
Kita berdua (berdua)… Bersama (Bersama)…
Menggegar dunia

Meletup…. Ahhh…

Biarkan orang berkata kita pasangan tak kena
Biarkan mata-mata menjeling penuh curiga
Mereka tidak tahu hubungan engkau dan aku
Meletup bila bersatu

Walaupun ku kekiri, ku kekanan
Kita maju ke hadapan
Siapa benar siapa salah
Yang penting sama mengalah

Adam… Stacy… bergabung meletup

Ohhh… Ehhh… Ohhh.. Ehhh… Ohhh…
Kita berdua (berdua)… Bersama (Bersama)…
Menggegar dunia

Ohhhh… Ohh… Ohhh… Kita berdua menggegar dunia x2

Ohhh… Ehhh… Ohhh.. Ehhh… Ohhh…
Kita berdua (berdua)… Bersama (Bersama)…
Menggegar dunia


nak tau tak napa aku letak lagu ni...sbb nyer td time aku otw nk balik umah..aku pasang radio kuar lagu ni..pergh bkn men semangat lg aku bawa kete n dgr musik dia lagu dia..fuhh~~rancak rasa nk menari plk sampai2 aku tak sedar aku bawak kete lam 140km/s hmpir2 nk 200 adehh lg2 parent aku ada lam kete tu adoii masak telinga dgr lecturer ayh aku tmbah lg ayh aku polis..adoiii..mmg suka cari silap la aku ni...

p/s: jgn b'angan ketika sedang memandu..tingkat kn kewaspadanan anda tuk org tesayang~~

**Awards**

**Awards**

♥ KATA-KATA CINTA ♥

cinta lahir tanpa lafaz...cinta hadir tanpa sedar...ku genggam ku pendam...cinta semadi dalam..♥ ♥ ♥