Pages

Wednesday, December 2, 2009

- PENYAKIT ASMA BHG 2 -


Ello..haa ingat lg tak entry aku pasal penyakit asma..hihi sori baru nk wat entry ni sblm ni nk wat tp ada gangguan yg tak leh nk d elak kn..cehh hikhik...ni aku bg tau bahagian rawatan dia plk..rawatan dia plk ngan mengambil ubat2 yg d beri oleh doktor juga d ambil secara b'terusan dan betol. Asma ni sebenar nyer tak leh d ubati tp dia boleh mencegah dr d serang secara teruk tp bg kanak-kanak akan sembuh apabila usia mereka meningkat. Manakala orang dewasa yang baru mendapat asma akan kekal menghidapnya [ rosak aktiviti sukan klu cam ni ]


pergubatan :-
Sedutan (Inhaler)

Ubat sedutan ni b'tujuan tuk mencegah dr kerap d serang asma. Antara ubat nyer Becotide, Pulmicate, salbotomol dan theophylline [klu nk tau cam ubat dia check kt google k]. Doktor juga memberi ubat yg sama dlm bentuk tablet, kapsul, bancuhan, penyedut dan aerosol. Ubat penyedut dan ubat tablet adalah 2 ubat yg b'beza. Ubat penyedut memberi kesan yg cepat b'banding ubat tablet yg mengambil masa stgh jam. Ubat penyedut mempunyai dos yg agak rendah b'banding ubat tablet. [so selalu la guna ubat penyedut ]. Ubat sedutan ni antara lain nyer selamat dan cepat memberi kesan selama 4 jam dan boleh d ambil setiap ari juga bila d perlukn. Boleh d guna kn sebelum b'senam tp tidak b'kesan pada asma yg teruk.


Ini plk cara2 mengunakn ubat penyedut :-



Tanggalkan penutup daripada corong mulut dan goncangkan Inhaler tersebut .


Pegang Inhaler pada paras menegak .


Letakkan corong mulut di dalam mulut , tutup dengan bibir . Tarik nafas perlahan - lahan , kemudian tekan inhaler dengan kuat ke bawah untuk menyalurkan ubat dan teruskan menarik nafas dengan dalam. Kemudian tahan nafas selama 10 saat atau selama mana yang boleh agar ubat dapat masuk ke paru - paru.


Bernafas keluar perlahan - lahan . Andainya anda perlu melakukan penyedutan sekali lagi , anda harus menunggu sekurang - kurangnya 1 - 2 minit sebelum mengulangi langkah 2 - 5 .


Tutuplah corong mulut inhaler selepas penggunaan.

Tu la cara2 menguna kn ubat penyedut. So sapa2 yg ada penyakit asma b'jaga2 pasti kn ubat penyedut tu ada b'sama anda setiap hari setiap masa setiap waktu cewahh..hihi. Ini pun peringatan tuk aku juga sbb aku pun b'penyakit yg serupa tu pun aku baru dapat tau aku ada penyakit ni..patot la aku kerap sesak2 nafas rupa nyer tu dh tnda..ok la tu jer aku dpt bgtau klu nk tau selanjut nyer g check lam tenet hanya d ujung jari anda saja..hikhik 


p/s :  pic pompuan mn ntah amek jer la jnji dpt tunjuk kn cr2 nyer hikhik.....ingat jaga kesihatan d masa muda anda..jgn seperti aku muda2 dh ada hmm..

0 comments:

**Awards**

**Awards**

♥ KATA-KATA CINTA ♥

cinta lahir tanpa lafaz...cinta hadir tanpa sedar...ku genggam ku pendam...cinta semadi dalam..♥ ♥ ♥