Pages

Sunday, January 19, 2014

Lagu lagu qasidah.

Assalamualaikum

Selamat pagi.

Tergerak hati nak buat entry di hujung pagi hari minggu nih. Sekejap lagi dah nak tengahari.  Walaupun kepala  nih ngah sakit tapi di gagahi/ dicekalkan jua. Ya la kan..kalau nak rehat kepala nih dari tak memikirkan semua benda memang tak boleh. Otak akan sentiasa berfikir itu kenyataannya. Dengan kata lain, jangan memanjakan diri sendiri, sekali sekala kena la berkeras.

Lately nih ermm akhir-akhir nih aku macam terbuai dengan lagu-lagu qasidah, bermulanya di dalam laman youtube, di dalam radio. Ntah kenapa, aku pun berfikir, kenapa sebelum nih aku tak meminati lagu-lagu qasidah. And now, telinga aku 'terbuka' dengan mendengar alunan lagu lagu qasidah. Subhanallah. MasyaAllah. Alunannya menenangkan jiwa, hati , fikiran. Ayat-ayat yang banyak makna tanpa aku sedari selama aku hidup. Astagfiruallah. Sungguh jahil aku di bumi ciptaan Mu Ya Allah. Aku hanya menunaikan setiap suruhan Mu tapi aku tak pernah ambil tahu makna setiap ayat-ayat Al-quran ciptaanMu.

La Tahzan Rabbuna Ma'ana
La Tahzan Innallaha Ma'ana
"Jangan Bersedih, Allah Sentiasa Bersama Kita"

Ini lagu yang pertama kali aku dengar bila telinga nih ingin mendengar lagu lagu keagamaan. MasyaAllah video mengenai bumi gaza, mempertahankan bumi gaza yang sentiasa berjuang fisabilillah.

Ya hanana 
dzoharoddiinul muayyad bidzhuhuurin nabi ahmad 
ya hana na bimuhammad   dzalikal fadhlu minallah
"Betapa Beruntungnya Kami 
Telah muncul agama yang didukung,  dengan munculnya sang Nabi Ahmad
Betapa beruntungnya kami dengan Muhammad (Saw), itulah anugerah daripada Allah SWT"

Berselawat ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W
 Beliau adalah manusia yang terbaik ciptaanNya, dan teragung akhlaknya


Ya Badrotim
"Wahai Purnama"

Aku belum dapat memahami maksud qasidah ini. Adakah maksud nya ahklak umat Nabi Muhammad atau junjungan besar kita Nabi Muhammad S.A.W.?

Rasa nya sampai di saja aku dapat share lagu lagu qasidah yang baru aku dengar. In sha Allah, kemudian hari aku share lagi. Andai salah pemahaman, maksud, mohon dimaafkan. Yang baik dari Allah..yang buruk dari saya sendiri. Assalamualaikum.

P/S : Tengahhari baru siap wat entry nih. Ingat mau siapkan before tengahhari. Itu la kita hanya merancang.

0 comments:

**Awards**

**Awards**

♥ KATA-KATA CINTA ♥

cinta lahir tanpa lafaz...cinta hadir tanpa sedar...ku genggam ku pendam...cinta semadi dalam..♥ ♥ ♥