Pages

Tuesday, February 9, 2010

- Story My Life As Teacher -

As'salamualaikum and selamat sejahtera..hi hi hi..dah lama aku tak buat entry baru..sekarang dah bulan dua baru aku nak update hihi..bukan aku malas or tak ada idea cuma tak rajin plus pulak aku tengah bizi dengan kerja pala pulak kekadang sakit..pening la orang lain kata..hihi...so ari ni saat ni tanpa ada idea yang bagus aku wat juga memandangkan aku tak ada class n free time kalau dah ada class memang tak leh nak update..kalau nak update kat umah tenet ada masalah..sekarang ni pun tenet nyawa-nyawa ikan..bila-bila masa leh lost connect...aku buat entry ni pun dah lost connect tak kisah la..

Hari ni aku nak cerita hal keje aku kat cni..kat cni tu kat mana ea haa kat sekolah aku dulu dari fom 1 sampai fom 5..haa nak tau aku keje pe..misti ada yang dah tau tu pun seorang dua ja..hihi. Sudah sebulan lebih aku menjadi CIKGU RELIEF..walaupun keje ni sementara aku cuma nak ambil pengalaman bekerja. Memang tak terasa dah sebulan bekerja..apa tak nya mula-mula aku dapat keje ni aku dah rasa teruja almaklum first time dapat keje pengalaman pun tak ada..nak juga merasa keje ni cam ner..selalu aku dengar kawan-kawan merungut..letih..penat..stress..selalu kena marah..macam-macam lagi la..aku time tu lom dapat keje so just say sabar jer la ye..hihi

Dan sekarang aku dah dapat keje..suasana yang memang lain mencabar mental dan kesabaran..Selalu bangun pagi lam kol 8 9 kekadang kol 10..tapi sekarang ni..bangun solat subuh dah kena siap-siap p keje..rutin harian solat subuh..siap kan diri..turun bawah sarapan pastu g keje..macam dak sekolah..hikhik...sampai ja sekolah melapor diri cam biasa..dan terus masuk class..tiap-tiap hari first period aku ada class tu yg tak leh lewat datang sekolah..masuk ja class cabaran aku dah bemula plus dengan kesabaran aku..class pun cuma 1 jam ok ok lah..tapi..ha ada tapi nya..kenapa sebab time aku mengajar pantang kalau student aku becakap kat belakang..aku time mengajar memang aku tegas bukan GARANG..if mereka becakap or bermain satu bende di panggil pemadam blackboard akan hinggap ke badan or muka...[kesian korang kena ngan cikgu cam aku kan..hihi]

Itu baru time aku mengajar belom masuk bab wat keje..haa kalau bab ni memang aku tak kasi mereka chance tuk berehat sama macam aku non-stop wat keje fair n square right hihi..Walaupun aku bagi mereka keje tapi tak banyak sikit ja..keje lam class dan keje rumah..Keje dalam class macam biasa la on time  kena hantar..ha keje rumah ja aku bagi mereka tempoh kena siapkan 1 minggu macam aku study kat Uni dulu..assignmt kena siap kan 1 bulan hihi..selepas 1 minggu if mereka tak menghantar aku suruh mereka buat time aku ada class ngan mereka..simple kan..haha belom lagi..aku bukan suruh mereka buat dalam class tapi LUAR CLASS sambil berdiri haa baru tau..[ apa yang aku bagitau ni aku dah lakukan kat student aku sori la tu ea buat keje kena on time...kena siap kan pada tempoh yang di tetap kan =) ]

Memang betol kata kawan-kawan..keje memang letih..pagi keje..petang if ada ECA kena ikut..malam pulak kena wat note..potostat...marking..macam keje cikgu ni non-stop..rehat pun sejam dua dan ujung minggu plus pulak stress dengan student yang suka kena marah..tak dengar cakap..memerlukan kesabaran ngan mereka ni...ni apa yang aku rasa ja la tak tau la orang lain..bukan merungut cuma teringat macam mana cikgu-cikgu dulu mengajar aku..sabar dengan kerenah aku..tapi aku tak macam student-student sekarang ni..kira time tu aku budak baik la..hikhik...

Ok lah tu saja yang aku boleh share or kongsi..mungkin jalan citer tak bes..almaklum tak bepa kreatif nak buat citer tapi suka baca karangan student yang kelakar tapi  memening kan..hihii...ok setengah jam lagi waktu sekolah dah nak abes..chow dulu..As'salamualaikum...

P/S : terus terang aku sekarang hepi dengan keje aku walaupun letih penat stress..aku leh kongsi ilmu aku kat generasi sekarang..hope ilmu yang tak seberapa ni mereka pratikkan..peace~~

3 comments:

zella y said...

ms skrg ni,jd cikgu mmg mencabar...
buat salah sikit je tp kes bole msuk tv tu...

..::MieZan::.. said...

ZELLA - betol2..lagi-lagi student sekarang ni dah pandai naik kepala..
haa kalau nak tau..baru-baru ni ada student dah berani tumbuk cikgu..kena gantung sekolah sia-sia ja..huhu

CikRamaRama said...

like ngan entry ni...;)

**Awards**

**Awards**

♥ KATA-KATA CINTA ♥

cinta lahir tanpa lafaz...cinta hadir tanpa sedar...ku genggam ku pendam...cinta semadi dalam..♥ ♥ ♥